Blog

voorjaar 2018

 

Summer proof weken

Met de zomer in het vooruitzicht wil bijna iedereen graag weer een paar kilo’s kwijt. Daarom start gewichtsconsulente Debbie Pol van EetOK!  samen met de overkoepelende beroepsvereniging BGN en Sport & Racketcentrum Anybody  de ‘Summer Proef Weken'.  

Gedurende 10 weken volg je 10 challenges om je te laten zien hoe je stap voor stap een gezonder eet- en beweegpatroon kan creëren. De Summer Proef weken starten vandaag!

 

 

Gewichtsconsulente Debbie Pol van EetOK!: “Tijdens de challenges gaan mensen een week lang aan de slag met één gewoonte. Elke challenge staat voor een kleine stap die mensen kunnen zetten naar een gezonder eet- en leefpatroon. Zo wil ik mensen laten zien dat je met kleine aanpassingen in je dagelijks leven al veel kunt bereiken.”

09-04-2017

Pasen

 

Het is weer lente, heerlijk! En al bijna pasen. Zo in de weken voor pasen komt al gauw de vraag: "Gaan we nog wat doen?"

De meesten zijn dan van de partij. We gaan dan actief aan de slag met de volgende vraag. Wat?

Op de app of face to face ontstaan er verschillende brainstormsessies. Dat vind ik altijd het leukste. Sommigen komen met hoogdravende ideeen, anderen hebben zoiets laten we het maar lekker simpel houden. Zo wordt er dan wat heen en weer gepraat en geappt. Ook het moment van de dag wordt besproken. Doen we iets met ontbijt of de koffie, of beiden. Gaan we savonds lekker met elkaar eten of smiddags met elkaar wandelen, een high tea? De mogelijkheden worden uitvoerig besproken. Het gekke is met Pasen komen we elk jaar weer uit op hetzelfde. Uiteindelijk wordt unaniem besloten om toch maar weer gewoon, net als ieder jaar, een paasbrunch te doen. Het lijkt wel of we pas op dat idee komen, na al die andere opties. Zijn we dan vergeten hoe gezellig dat toch altijd is? Iedereen neemt wat lekkers mee en heel ongedwongen nemen we dan al dat lekkers tot ons. Nu ik toch bezig ben hieronder een paar lekkere ideeen voor de paasbrunch. 

 

Lekkere tonijn salade

Wat heb je nodig?

  • 1 blikje tonijnstukken in water.
  • krulsla
  • kerstomaatjes
  • pijnboompitten
  • evt. een paar schepjes pesto

Lekker met vers afgebakken breekbrood. Mmmmmm!

 

 

Rauwkost met lekkere dip 

Komkommer, tomaat, paprika, rode ui

en natuurlijk..... een ei. 

Lekker dippen in een sausje van

heksenkaas gemengd met cottage cheese. 

 

 

 

 

 

 

 

15-03-2017

Trek je stoute schoenen aan en ga wandelen. 

 

Wandelen is echt gezond. Het klinkt misschien wat eenvoudig maar wandelen is bijna net zo effectief als fanatiek sporten. En dan te bedenken dat het veilig is, gratis en je hebt er weinig anders voor nodig dan een paar stevige stappers. 

Nu heb je wandelen en wandelen. Maar als je flink stevig doorstapt, dit noemen ze ook wel powerwalk, kun je behoorlijk aan je conditie werken. 

En dat is niet het enige waar wandelen goed voor is. Laatst hoorde ik van iemand die altijd slecht sliep, nadat ze begon met iedere dag een half uur wandelen ze sindsdien van haar slaapproblemen af was. 

Dat is toch geweldig, hoe simpel kan het zijn?

Verder is wandelen goed voor:

 

  • Spieren en botten. Wandelen versterkt je spieren en botten waardoor je minder kans hebt op botontkalking. 
  • Hart en bloedvaten. Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed.
  • Longen. Als je regelmatig wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. 
  • Tegen Diabetes 2. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes 2 met maar liefst meer dan de helft. 
  • Hersenen. Wandelen vermindert de kans op dementie. Door wandelen functioneert je geheugen beter. 
  • Tegen depressie. Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. 
  • Tegen overgewicht. Een uur stevig doorlopen(5 km. per uur) kost ongeveer 240 kcal.

Dus waarom nog wachten, je kunt er vandaag nog mee beginnen!

Wil je liever wat ondersteuning geef je dan nu op voor de cursus Eet OK! Beweeg OK! start 7 april as. 

 

 

25-02-2017            Gember

Durf ook eens met ...........Gember!

 

 

Ik zag het wel vaak liggen, tussen de groenten, die bruine, grillige gember, maar durfde het eigenlijk niet aan om het te kopen. Eerlijk gezegd wist ik niet goed wat ik er mee moest doen. Totdat ik laatst van iemand een kopje thee aangeboden kreeg. Gemberthee. Ik zei:  "ja laat ik het maar eens proberen" en het was echt verrassend lekker. 

Nu koop ik regelmatig zo`n stoere wortel, ik doe een paar stukjes in een pot groene thee, eventueel met wat citroen erbij, en dat is echt heel lekker. Vooral op een koude winterdag, na een stevige wandeling. Mmmmm je krijgt het er zo heerlijk warm van. 

En wat ik niet wist is dat gember ook nog eens heel erg gezond is. Daar hou ik van. Dat je wat nieuws ontdekt en dat het dan ook gezond is, fantastisch!

  • Zo is gember goed tegen misselijkheid. Ben je zwanger en heb je last van ochtendmisselijkheid, gember is een veilige manier om te voorkomen dat je gaat overgeven. Ook helpt gember tegen brandend maagzuur of als je te zwaar getafeld hebt.
  • Gember helpt bij het beter verteren van je voedsel, het zorgt voor een goede opname van je voedingstoffen en dat is goed voor je gezondheid. 
  • Gember heeft een zeer goede invloed op je immuunsysteem. Uit onderzoek is gebleken dat gember op een aantal bacteriën een vergelijkbare werking heeft als antibiotica. Voel je een verkoudheid opkomen, neem dan dagelijks een aantal koppen gemberthee en je ondersteunt op die manier je natuurlijke afweersysteem.
  • Regelmatig gebruik van gember helpt ook voor spier en gewrichtspijnen. Heb je regelmatig last van je gewrichten neem dan dagelijks een kopje gemberthee of verwerk het in de warme maaltijd, je kan het in principe overal aan toevoegen. Het is het proberen waard.
  • En dan zorgt gember nog voor een betere doorbloeding en het stabiliseert ook je bloedsuikerspiegel. 

Toen ik dit allemaal las, werd ik helemaal blij, dat is toch bijzonder dat gember zo`n heerlijke smaakmaker is en ook nog eens goed voor heel veel dingen in je lijf. Geweldig.

 

 

 

13-02-2017             Valentijns dag

Zeg het met..........rood fruit!

 

Morgen is het weer de dag van de LIEDFE.

Een dag om elkaar eens lekker te verwennen, even aandacht voor elkaar. Natuurlijk kan dat met zo`n doos heerlijke bonbons, hmmmm...Niks mis mee. Een prachtige bos rode rozen ook altijd leuk, maar al je op de gezonde toer wilt kan het ook met....... rood fruit. 

Lekker in een smoothie of door de yoghurt, maar je kan ook lekker ijs maken van rood fruit uit de vriezer:

Neem een doosje frambozen of aardbeien losgevroren. 

Doe er een beetje poedersuiker over.

Even met de staafmixer erdoor heen en je hebt direct een heerlijk ijsje en ook nog eens lekker gezond, lekker samen smullen.

Het gaat uiteindelijk toch om aandacht voor elkaar!